پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳
۳ بازديد
۰ ۰

متالورژی شاخه ای از علم مواد است که به شناخت و استخراج فلزات و فناوری های تولید و کار با فلزات می پردازد. این رشته مهندسی به طراحی و تولید مواد مورد نیاز صنایع مختلف می پردازد. مهندسان مواد و متالورژی نقش اساسی در توسعه فناوری ها و مواد جدید دارند. این رشته یکی از رشته های کاربردی در جهان امروز است و با انواع مواد معدنی و غیر معدنی سروکار دارد. رشته مهندسی مواد ساختار مواد، روش ساخت و تولید آن ها، خواص مواد، عملکرد مواد و نحوه استفاده از مواد گوناگون را مطالعه و بررسی می کند.

تاریخچه این رشته به حدود 7 الی 8 هزار سال پیش از هجرت بر می گردد. از زمانی که انسان فلز را شناخت، متالورژی را به عنوان یک هنر یاد گرفت. در گذشته مردم برای رفع نیاز های خودشان از طریق سعی و خطا، مواد را به شکلی تغییر می دادند اما امروزه مهندسان مواد با روش های اصولی و بررسی خواص مواد، آن ها را تغییر می دهند. یکی از لازمه های موفقیت در این رشته علاقه و همچنین پایه قوی در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی داشتن است. مهندسان مواد برای ورود به بازار کار باید علاوه بر خواندن دروس دانشگاهی، مهارت های عملی را نیز کسب کنند. 

در حال حاضر امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترا برای رشته مهندسی متالورژی و مواد فراهم است. این رشته در مقاطع تحصیلی مختلف، گرایش های متنوعی دارد. از جمله گرایش های ارشد این شاخه از مهندسی می توانیم به جوشکاری، ریخته گری، نانو مواد، بیو مواد، شکل دهی فلزات، استخراج فلزات و... اشاره کنیم. فارغ التحصیلان در این رشته می توانند در صنایع مختلفی مانند صنایع نفت و پتروشیمی، ماشین سازی و تولید قطعات صنعتی، صنایع شیشه و سرامیک، صنایع نانو مواد، مراکزپژوهشی و تحقیقاتی، سازمان های خصوصی و دولتی و... مشغول به کار شوند. با توجه پیشرفت کشور در صنایع مختلف، فرصت های شغلی خوبی برای فارغ التحصیلان در این رشته وجود دارد.






منبع: برنامه ریزی آزمون ارشد متالورژی و مواد
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.